Gobi-ørkenen d. 1. august 2008 Igennem nogle år har jeg haft en drøm om at tage til Shanghai-området i 2009, da der ville komme en solformørkelse midt i sommerferien - ingen problemer med at få fri for arbejde. Men tidspunktet midt i regntiden var jo ikke velegnet, så da chancen bød sig, tog jeg med 7 andre danskere til Gobi-ørkenen på en utrolig spændende tur.
Vi fik en lidt dårlig start takket være Fin-air's manglende service, hvilket gav os tid i Helsinki i stedet for i Beijing, som vi gik helt glip af (rejser ikke med Fin-air mere)

Vi kom derfor til Xi'an, hvor vi bl.a. så terrakotta-krigerne, et helt ufatteligt fund.

Herefter drog vi til Dunhuang, et centralt punkt på den gamle silkevej - her mødte jeg rigtig ørken for første gang i mit liv. Nedenfor ses udsigten fra hotellets tag-terasse, hvor vi spiste morgenmad.

Selvfølgelig var vi ude at ride på kamel - en sjov oplevelse.
Efter Dunhuang kørte vi i bus via Hami op mod Balikun, hvor vi skulle overvære solformørkelsen. Men af sikkerhedsmæssige grunde (det var jo i Xinjiang-provinsen og lige op til OL) blev vi i konvoj kørt midt ud i Gobiørkenen i et militært område under beskyttelse.
Kineserne havde gjort meget for os ca. 350 udlændinge, der kom derud. Der var felthospital, en lille handelsbod, latriner mm.
Temperaturen i skyggen var 45 grader, og sandet var 71 grader varmt, så vi beholdt fodtøjet på.
Desværre var der en sky, der gik for ca. 3 sekunder inden totaliteten, så vi mistede de første 20 sekunder, men så fandt Solen/Månen heldigvis et hul i skyen.
Her er et par billeder fra Gobi:

Efter denne storslåede oplevelse kørte vi ad den gamle silkevej til Ürümqi, hvorfra vi fløj til Chongqing. Herfra sejlede vi ad Yangtzy-floden til den nye dæmning.

Endelig fløj vi til Shanghai, hvorfra vi efter et par dage returnerede til København.